BestBuy Award

BestBuy Award 

najlepší pomer ceny a kvality 

Hodnotenie: 18.10.2021

Hodnotiteľ: Ing. Rastislav Strhan, PhD. 

História systému:

Za systémom ocenenia BestBuy stojí švajčiarska spoločnosť ICERTIAS - International Certification Association, GmbH so sídlom v Zurichu, ktorá vznikla v roku 2008. V rámci reputácie píše, že systém BestBuy vytvorila v roku 2010 v spolupráci s renomovanou výskumnou agentúrou GfK a s podporou vedúcej medzinárodnej konzultačnej firmy PricewaterhouseCooper (PwC). K dôkazom reputácie patrí aj fakt, že medzičasom je systém hodnotenia využívaný na piatich kontinentoch vo viac ako 4O rokoch. 

Hodnotenie systému: 6 bodov neodporúčané

Ak hľadáte hodnotenie, ktoré Vám pomôže pri výbere kvalitných produktov a služieb, systém BestBuy nie je pre Vás ten správny orientačný bod. Ak veríte ostatným spotrebiteľom a ich voľbe a ste veľmi skeptický k marketingu, tak BestBuy môžete považovať za dobrý ukazovateľ kam sa majú vaše preferencie zamerať.

S hodnotením BestBuy sa môžete stretnúť v marketingovej komunikácia dosť pravidelne. Treba povedať, že v drvivej väčšine sa využíva správnym spôsobom a komunikácia zdôrazňuje úlohu spotrebiteľov pri získaní hodnotenia. To, že mnohí spotrebitelia čítajú, že BestBuy deklaruje, že produkty danej značky, služby danej firmy sú najlepšie na trhu, je chyba nevedomosti spotrebiteľov a výsledok šikovnosti marketérov, ktorý dokážu takéto vnímanie podsunúť spotrebiteľom.

Marketingové využívanie tejto ceny zároveň vytvára "slučku kvality". Ak spotrebitelia reagujú na marketingovú výzvu tak potrebujú veľmi negatívnu skúsenosť, aby hodnotenie produktov, firmy vnímali ako nesprávne a nezodpovedajú reálnej úrovni. Vhodnou komunikáciou si tak firma vytvára základ pre úspech aj v nasledujúcich hodnotenia, ktoré je založené na prieskume spokojnosti spotrebiteľov. Zo strategického hľadiska získa firma efektívny a účinný titulok pre komunikáciu zameranú na kvalitu ponúkaných produktov. 

Nezávislosť 2 body

Môžeme predpokladať, že ide o nezávislé hodnotenie. Realizátor hodnotenia firma Icertias so sídlom v Zurichu má skôr všeobecný opis aktivít a úloh a určite nie je dostatočne otvorená. Podľa zoznamu laureátov sa zdá, že neexistuje "globálna" preferencia firiem, v prospech ktorých by mohla organizácia pracovať. Realizácia z jedného miesta tak znižuje riziko lokálneho vplyvu na výber respondentov alebo na vyhodnotenie získaných údajov. 

 

Kontrola 0 bodov

Spôsob kontroly je spomenutý iba v používaní prísnych medzinárodných noriem (bez ich špecifikácie a teda bez možnosti overenia kontroly). Manipulácia systému pri získavaní podkladov sa nedá overiť, spočíval by hlavne v ovplyvnení reklamného zadania pri distribúcii dotazníka. Pretože ide o marketingové hodnotenie kontrola by mala spočívať v overení marketingového použitia ceny vhodným spôsobom. Na stránke sme nenašli informácie, že by organizátor nejako zasahoval a overoval spôsob použitia ceny v marketingovej komunikácii klientov. 

Rozšírenie a možnosť využitia:

Ak spotrebiteľ potrebuje presvedčiť sám seba o efektívnosti svojho kúpneho rozhodovanie značka Best Buy Award je vhodným racionálnym argumentom. V danom prípade získava garanciu, že nedostane predražený produkt, nezíska však informáciu, či si kúpil výborný produkt za priemernú cenu alebo "bežný" produkt za nízku cenu.

Kontakty a ďalšie informácie (Zdroje):

ICERTIAS - International Certification Association GmbH

Zurich Švajšiarsko

https://www.icertias.com/

https://www.bestbuyaward.org/

Kritéria hodnotenia:

Náročnosť 0 bodov

Hodnotenie produktov a ich kvalitatívnych parametrov nie je podľa dostupných informácií zahrnuté do hodnotenia. Keďže firma deklaruje využívanie elektronického dotazníka je viac ako pravdepodobne, že odpovede nie sú modifikované objektívnym porovnaním produktov. Pravdepodobne prieskumy ani nedokážu relativizovať predchádzajúce skúsenosti respondenta s inými subjektami.

Transparentnosť 2 bod

Skutočnosť, že firma deklaruje respondentský charakter priebehu hodnotenia a v princípe aj jeho marketingový charakter považujeme za pozitívny pri transparentnosti. Fakt, že chýbajú stránky ako je táto, kde by sa spotrebiteľ dozvedel viac o systéme, nie je chybou podnikateľov, ktorý využili komerčný potenciál marketingovo zameranej kvality. Druhý bod v hodnotení sme pridali za fakt, že firmy sa do hodnotenia nemôžu prihlásiť, takže firma nemá záujem ovplyvniť výsledky. Taktiež deklarovanie spôsobu distribúcie dotazníka, na základe ktorého sa udeľuje cena, cez Google Adwords a iné formy reklamnej distribúcie je prejavom transparentnosti. Obmedzuje to prístup k hodnoteniu veľkej skupiny spotrebiteľov, ktorých nie sú internetov aktívny. Aj keď si vieme predstaviť spôsob ovplyvnenia výberu respondentov, je sporné, či by sa firme oplatilo riskovať prestíž hodnotenia v 40 krajinách, kvôli jednému klientovi.

Dosah na cieľový trh 2 body

Pre firmy, ktoré sa zameriavajú na segment nižšej ceny je hodnotenie vhodným nástrojom na využitie v marketingu. Pre tento segment spotrebiteľov dáva presne požadovanú informáciu o kvalite, ktorá je vyvážená výhodnou cenou. Aj pre zákazníka v tomto segmente je dobrým orientačným nástrojom aby nepodľahol iným marketingovým trikom, ktoré mu porovnateľnú kvalitu ponúkajú za vyššiu cenu.