Kritéria hodnotenia

Hodnotenie systému:

body za hodnotenie vznikajú súčtom jednotlivých hodnotení čiastkových kritérií podľa postupu nižšie uvedeného. Celkové hodnotenie vzniká na základe nasledujúcich štruktúry:

15-14 bodov: veľmi odporúčané

V rámci daného segmentu zákazníkov prináša hodnotenie objektívnu a hodnovernú informáciu pre kúpne rozhodovanie a preto by zákazník mal brať takéto hodnotenie ako rozhodujúci faktor pre voľbu produktu podľa kvalitatatívnych požiadaviek.

13-11 bodov: odporúčané

V rámci daného segmentu zákazníkov prináša hodnotenie vhodnú informáciu pre kúpne rozhodovanie a preto by zákazník mal brať takéto hodnotenie ako významný faktor pre voľbu produktu podľa kvalitatatívnych požiadaviek

10-8 bodov: odporúčané s výhradami

V rámci daného segmentu zákazníkov prináša hodnotenie doplňujúcu informáciu pre kúpne rozhodovanie a preto zákazník môže brať hodnotenie ako doplnkový faktor pre voľbu produktu podľa kvalitatatívnych požiad

7-4 body: neodporúčané

V rámci daného segmentu zákazníkov prináša hodnotenie nepodstatnú informáciu pre kúpne rozhodovanie a preto by zákazník nemal brať takéto hodnotenie ako kvalitatívny faktor pre voľbu produktu

menej ako 4 body: upozornenie na

V rámci daného segmentu zákazníkov prináša hodnotenie pravdepodobne zavádzajúcu informáciu pre kúpne rozhodovanie a preto by zákazník mal brať takéto hodnotenie ako nástroj zavádzania spotrebiteľa .

Kritéria hodnotenia:

Náročnosť

3 body: Kritéria hodnotenia požadujú prekročenie minimálnych legislatívnych požiadaviek alebo výrazné zlepšenie v porovnaní s existujúcimi produktami na trhu v oblasti dosahovania požiadaviek trhového segmentu (napr. environmentálne požiadavky, sociálne, technické kritériá) vo viacerých kritériách a vlastnostiach produktu. Kritériá sú pravidelne adaptované podľa rastúcich požiadaviek trhu známim a zverejneným spôsobom.

2 body: Kritéria hodnotenia predpokladajú prekročenie minimálnych legislatívnych požiadaviek alebo výrazné zlepšenie v porovnaní s existujúcimi produktami na trhu v oblasti dosahovania požiadaviek trhového segmentu (napr. environmentálne požiadavky, sociálne, technické kritériá) pri niektorých vybraných kritériách . Kritériá sú pravidelne adaptované podľa rastúcich požiadaviek trhu.

1 bod: Kritéria hodnotenia požadujú splnenie legislatívnych požiadaviek a bližšie nešpecifikovaných požiadaviek na produkt. Tvorba kritérií a ich úprava nie sú zrejmé a jasné.

0 bodov: Kritéria na produkty nie sú identifikovateľné a nemôže byť overené ich náročnosť.

Transparentnosť

3 body: Systém poskytuje rozhodujúcu časť informácií o kritériách, postupoch, metódach hodnotenia, organizácii hodnotenia pre verejnosť jednoduchým a dostupným spôsobom.

2 body: Systém poskytuje významnú časť informácií o kritériách, postupoch, metódach hodnotenia, organizácii hodnotenia pre verejnosť jednoduchým a dostupným spôsobom.

1 bod: Vybrané informácie o kritériách, postupoch, metódach hodnotenia, organizácii hodnotenia pre verejnosť jednoduchým a dostupným spôsobom.

0 bodov: Jednoduchým a dostupným spôsobomSystém poskytuje rozhodujúcu časť informácií o kritériách, postupoch, metódach hodnotenia, organizácii hodnotenia pre verejnosť jednoduchým a dostupným spôsobom.

Nezávislosť

3 body: Systém je organizovaný ako posudzovanie treťou stranou, realizátor je v rozhodovaní nezávislý od komerčných záujmov, finančné podmienky sú presne stanovené a transparetné

2 body: Systém je organizovaný ako posudzovanie treťou stranou a je v rozhodovaní nezávislý od komerčných záujmov, finančné väzby medzi prevádzkovateľom a užívateľom systému nie sú jasné a viditeľné

1 bod: Systém realizuje zúčastnená strana (odberateľ) a aj keď je nezávislosť formálne deklarovaná, nedá sa overiť. Finančné podmienky vzťahu medzi organizátorom hodnotenia a záujemcom o hodnotenie nie sú jasne, jednoznačne a transparetne deklarované.

0 bodov: Organizácia realizujúca hodnotenie neposkytuje informácie o spôsobe zabezpečeniea svojej nezávislosti a finančných tokoch k účastníkovi systému.

Kontrola

3 body: Kontrola produktov sa vykonávana nad rámec dohľadu nad trhom (SOI, SVPS atď) a to podľa jasných, dostupných kritérií. Za kontrolovaný sa môže považovať aj systém, ktorý sa realizuje na ná základe záväzných právnych dokumentov (zákonov, vyhlášok a podobne)

2 body: Kontrola produktov sa vykonávana nad rámec dohľadu nad trhom (SOI, SVPS atď), pravidlá kontroly však nie sú dostupné a systém nemá kontrolu z verejného sektoru

1 bod: Kontrola produktov v rámci systému nie je prepojená s dohľadom nad trhom. Interná kontrola plnenia podmienok nie je jasne vymedzená a overiteľná zo strany spotrebiteľa.

0 bodov: Systém nedeklaruje žiadnym spôsobom existenkciu kontroly a podmienky za akých je možné napadnúť získanie označania pre daný výrobok.

Dosah na cieľový trh

3 body: Systém je na cieľovom trhu využívaný a zohľadňuje jeho špecifiká a preto ponúka aj pre užívateľa vhodnú orientáciu pri kúpnom rozhodovaní.

2 body: Systém je na cieľovom trhu využívaní a do určitej možnej miery zohľadňuje požiadavky a špecifiká trhu a pre pomáha orientovať sa pri kúpnom rozhodovaní

1 bod: S produktami systému sa môže spotrebiteľ stretnúť, kritériá hodnotenia však nemusia zohľadňovať špecifiká trhu. V tomto prípade sa spotrebiteľ môže orientovať podľa ostatných hodnotení systému.

0 bodov: S produktami systému sa síce spotrebiteľ môže stretnúť, výpovedná schopnosť takéhoto hodnotenie je veľmi nízka. Podľa ostatných hodnotení môže spotrebiteľ posúdiť ako sa oplatí vziať hodnotenie do úvahy.