google-site-verification=akcvkX6-AQvLqJF_y0HRZdPlQ63_LV57sRf7rhYL_yA

Dobrá voľba pre fashionistov

05.10.2021

Určite ste sa už stretli s hodnotením Superbrands. Ak by ste sa nestretli s týmto hodnotením niečo na ňom by bolo zlé. Na druhej strane, ak si nepamätáte, že by ste túto značku videli niekde, nemusí to byť chyba samotného hodnotenia. Jednoducho to nie je hodnotenie pre Vás.

Superbrands patrí k hodnoteniam, ktoré nepomôže, ale neublíži. V našom odbornom hodnotení získalo 8 bodov a odporúčanie s výhradami. Ak čakáte, že od firiem, ktoré sa chvália touto značkou dostanete lepšie výrobky alebo služby ako od konkurencie môžete byť sklamaný. Nemôžete sa však cítiť podvedený, pretože takéto prísľuby Superbrands ani nikde nedáva. Možno niektorí nositelia ocenenia podsúvajú takéto vnímanie, hodnotenie samotné však tento pocit nevyvoláva.

Čo je to Superbrands?

Ak by sme použili trochu teórie, tak hodnotenie Superbrands môžeme označiť ako expertné hodnotenie trhového výsledku firiem. Už z povahy toho čo a ako meria je zrejmé, že predmetom hodnotenia nie sú produkty, ale pôsobenie organizácie v trhovom prostredí.

Podľa informácií materskej stránky  po 27 rokoch existencie je systém hodnotenia zavedený v 90 krajinách sveta a deklaruje vyše 37000 klientov. Okrem hodnotenia samotného vydalo hnutie superbrands vyše 500 publikácii a vo vyše 25 krajinách prevádzkuje vlastný youtube televízny kanál.

Aj slovenská verzia programu  neprekračuje hranice, kde by sa dalo hovoriť o zavádzaní spotrebiteľa. Proces a obsah hodnotenia je pomerne transparentný a na stránke sa môžeme dozvedieť všetky kroky, ktoré je potrebné realizovať. Rada, ktorá má konečne slovo pri udelení ocenenia je pomerne početná a zastupuje rôzne oblasti trhového prostredia, cez výrobcov, obchodníkov, marketingové a reklamné agentúry, odborné spoločnosti, inštitúcie a ministerstvá. Ako bývalý akademik by som trošku namietal, ak som v zozname členov nenašiel žiadnych akademikov a to napriek veľkému počtu existujúcich študijných programov na Slovensku zameraných na obchod a marketing. A keby sa niekto chcel veľmi vŕtať v zložení komisie pravdepodobne by narazil na ľudí, ktorý by sa mohli nachádzať v konflikte záujmov, pretože firmy s nimi zviazané sú aj medzi uchádzačmi, laureátmi ceny.

Berme to tak, že Slovensko je taký malý trh. Nájsť 33 ľudí, ktorí sa venujú trhu a sú schopný posúdiť marketingové parametre trhového prostredia a pritom sa nedostanú do konfliktu záujmov s niektorým z 45 ocenených značiek a firiem.

Ako sa používa Superbrands?

Podľa stránky "Superbrands je najuznávanejšou nezávislou globálnou autoritou v oblasti hodnotenia a oceňovania obchodných značiek. Titul Superbrands je znakom špeciálneho postavenia a uznania vynikajúcej pozície značky na lokálnom trhu. Pečať Superbrands získajú len značky s výnimočnou povesťou - zákazníci si s nimi vždy spájajú významné hodnoty a majú k nim osobný vzťah."

Superbrands sa snaží zasiahnuť široké spektrum obchodných činností. Od firiem nevyžaduje aktívnu účasť ani deklarovanie záujmu. Nominácie vychádzajú z trhových údajov, ktorý dodávajú partnerské organizácie pôsobiace v oblasti trhových informácií. Je iba na rozhodnutí firmy, či sa rozhodne využívať získanie tejto značky aj marketingovo pri vlastnej prezentácií. O tom, čo je v danom prípade príčina a čo následok by sa dalo špekulovať. Teda, či hodnotenie má takú prestíž a prínos pre firmu, že jej získanie väčšina využíva v marketingovej komunikácia alebo v konečnom dôsledku komisia uprednostní také produkty a organizácie, ktoré deklarujú záujem využívať takého hodnotenie, alebo ho v minulosti využívali. Pravdou je, že významná časť subjektov takéto hodnotenie v nejakej podobe zverejňuje a využíva aj marketingovo.

Pre koho je Superbrands?

Ako sme vyššie napísali Superbrands sa netvári ako hodnotenie výrobkov, služieb, či firiem. Ide o hodnotenie trhového dosahu. V teoretickom okienku tejto stránky spomíname štyri kategórie spotrebiteľov podľa toho akým spôsobom vnímajú deklarované kvalitatívne parametre produktov.

Superbrands svojím charakterom jednoznačne cieli na skupinu fashionistov, ľudí, ktorí vnímajú trhový úspech ako efektívny spôsob deklarovania kvality. Nepotrebujú sa presvedčiť o vlastnostiach konkrétneho produktu. Pre nich hodnoverná, overená značka, ktorá má kredit u spotrebiteľov aj u odbornej verejnosti je ideálnym spôsobom ako urobiť "dobrý výber".