google-site-verification=akcvkX6-AQvLqJF_y0HRZdPlQ63_LV57sRf7rhYL_yA

Hoax a šmejdi na prekvalitu.sk

28.09.2021

Stránka prekvalitu.sk podporuje efektívne marketingové využívanie kvality a racionálny prístup spotrebiteľov. 

O kvalite hovorí každý, ale pre každého je kvalita niečo iné. Akademici, medzi ktorými som pôsobil, ma zvykli kritizovať, že vymedzenie kvality je známe každému odborníkovi. Vzápätí prezentovali veľmi odlišné až si navzájom odporujúce predstavy, čo kvalita znamená v nimi riešenom konkrétnom prípade.

Asi preto, že milujem teóriu som vydržal v akademickom prostredí tak dlho. A hľadal som, čo môže byť za "zjednodušením" vnímania kvality. Informačná asymetria a rozhodovanie v stave informačnej neistoty sa stali presne tým priestorom, kde som videl rozhodovanie ľudí pri výbere preferovaného produktu.

Moje uvažovanie sa posunulo vďaka COVIDovej izolácii. Ušetrený čas, "inflácia" informácii, šírenie hoaxov a takmer hysterická diskusia o korone a jej vplyve na zdravie a život mi spolu s nedostatkom iného rozptýlenia dali priestor uvažovať nad širšími súvislosťami toho, čo ma zaujímalo. Aj keď vzťah k tomu, o čom bude väčšina blogov tu je iba okrajový, spomeniem to ako "spoločenský presah" témy.

Hoax ako nekvalitný produktu 

V princípe sa hoax nelíši ničím od nekvalitného produktu. Ide o informáciu, ktorej obsah - kvalita - vedome (z politických dôvodov) alebo nevedome (rôzne vnímanie reality) nezohľadňuje všetky požiadavky na objektívnu informáciu. "Výstrednosť", "inovatívnosť", "provokatívnosť" alebo "revolučnosť" takéhoto "produktu" vytvárajú jeho "komerčný potenciál". Internet umožňuje predať ručne maľovaný gombík za 30 centov do Austrálie. Kým pri kúpe gombíka Vás môže odradiť poštovné 20€, informácia sa distribuuje takmer zdarma. Potom stačí nájsť svojich "influencerov" teda osoby, ktoré sú ochotné neoveriť "kvalitu" informácie a šíria ju ďalej a v priebehu okamihu máme vytvorenú "alternatívnu pravdu". Veď ako môže byť nekvalitné niečo, čo sa páči desaťtisícom, navyše vrátane dôveryhodných ľudí?

Hoax ako motor spoločenských zmien 

Dôvody prečo to tak je som sa pokúsil ešte počas akademického života zhrnúť v drafte článku. Článok "nemá záver" pretože som plánoval ďalší článok, ktorý by sa venoval prejavom tohto procesu v histórii ľudstva. Mám dojem, že väzba medzi informačnou revolúciou a sociálnymi otrasmi je veľmi silná, či už ide o knihtlač a európske náboženské vojny, francúzsku revolúciu a pokrok v pošte a tlači, nové média a vznik prvej či druhej svetovej vojny. Väčšinou sa vplyv týchto prostriedkov vníma ako nástroj pre šírenie nových myšlienok, ja si v tejto súvislosti dovolím kacírsku myšlienku, či technológia nie je príčinou šírenia "nových" myšlienok, ktoré v inej dobe nemali šancu dosiahnuť väčší dosah pre svoj obsah a "skončili v rozprávkach a príbehoch"

prekvalitu.sk ako ochrana pred dystopiou 

Nie som profesor Stanek aby som šíril dystopické závery. Možno štúdiom histórie nájdeme aj príklady ako informačné revolúcie zvládnuť bez vojny a sociálneho rozpadu. Informačná selekcia, ktorá je staršou generáciou posudzovaná ako "nevzdelanosť a hlúposť" mládeže je prirodzená reakcia na neschopnosť udržať informácie minulosti s prijatím nových informácií. Ignorovanie covid diskusie tiež pomáha pri dosahovaní osobného kľudu.

A podľa môjho postoja automatizácia založená na kategorizácii a systematizácii zvyšuje efektívnosť spracovania informácií. A to je presne priestor pre náš portál. Jeho ambíciou je informovať, poučiť, spoznať ako ľudia a profesionáli pracujú s kvalitou a znížiť riziko aby ste sa stali obeťou marketingových manipulácií predajcov, výrobcov ale aj zákazníkov.

Voľba kvalitného výrobku
Voľba kvalitného výrobku

Ak sme Vás zaujali, nechajte nám ako prejav podpory Váš kontakt alebo správu, aký druh informácií a správ by sme Vám mohli poskytnúť.