google-site-verification=akcvkX6-AQvLqJF_y0HRZdPlQ63_LV57sRf7rhYL_yA

Kvalita s nádychom pikantnosti

09.11.2021

Jedno z tradičný systémov prezentácie kvality produktov sú aj ocenenia získavené v rámci medzinárodných výstav a veľtrhov. Staršej generácie ešte budú niečo hovoriť označenia Zlatá Fatima, Zlatý Kosák, Zlatá Salima, ktoré kedysi boli dôkazom, že ide o novinku s pridanou konkurenčnou výhodou.

Súťaže a ceny na veľtrhoch

Možno ešte lepšie ako na veľtrhoch si tento spôsob hodnotenia uvedomujeme pri filmoch. Najmä pri umeleckých a dokumentárnych filmoch je zisk ocenenia z festivalu významným marketingovým nástrojom a bránou k medzinárodnému odbytu. Na druhej strane sú však aj výnimky, pri ktorých nie je záujem dosiahnuť alebo potvrdiť kvalitu ocenením.

Z umeleckého odvetvia je takým prípadoch televízny film Sladké hry minulého leta. Ako sa uvádzalo nedávno pri príležitosti smrti Milana Lasicu tento film sa dostal do nominácie na televízny festival v Monte Carlo. Medzitým však viacerí sa viacerí autori dostali do rozporu s oficiálnymi predstaviteľmi. Film sa zo súťaže stiahnuť nedal, ale predstavitelia štátu odišli na festival s cieľom zabrániť jeho oceneniu. Možno aj preto vyhral hlavnú cenu, čo vyvolalo o televízny film záujem v širokom svete a pre štát veľkú dilemu medzi jeho zákazom doma a predajom do zahraničia.

Nuž to boli doby dávno minulé, kedy o úspechu rozhodovali politické kritériá. Nie, že by sa do rozhodovania výborov nedostávali aj teraz. Aj teraz sa stretávame s príkladmi, kedy cena príde do rúk, ktorá nie je celkom v súlade s politikou organizátora.

Innovation Award v CES

Podobný pikantný prípad sa stal pred dvomi rokmi na ničom menšom ako je CES - Consumer ELectronics Show. Je to najväčšia prehliadka noviniek v oblasti elektroniky na americkom kontintente a koná sa dvakrát ročne, v zime v Las Vegas a v lete v Chicagu. Tento rok sa ho napriek obmedzeniam zúčastnilo vyše 80 000 profesionálov z viac než 160 krajín a štátov. Okrem toho výstavu navštívilo vyše 5000 zástupcov médií z toho až 58% mimo USA.

Aj v rámci tohto veľrhu organizátor Consumer Technology Association vyhlasuje súťaž veľtržných exponátov o inovatívne novinky. Ide o formu podpory inovatívneho správania a malých a stredných firiem, ktoré nemajú v širokej verejnosti ešte vybudované meno. Podobné ocenenie je veľmi dobrý, marketingovým nástrojom ako podporiť budovanie odbornej spôsobilosti, progresívneho správania a inovatívnosti aj v širšej verejnosti. Ukazuje to konkurenčné schopnosti firmy a schopnosť prichádzať s výnimočnými riešeniami.

Pretože inovatívnosť v rôznych oblastiach elektronického priemyslu má iné kritériá, súťaž sa realizuje v rôznych produktových kategóriách. Niektorú z nich využili pri výstave v januári 2019 zástupcovia firmy Lora DiCarlo Company a so svojim inovatívnym výrobkom sa prihlásili do súťaže. A podarilo sa im uspieť, čo vyvolalo problém pre organizátorov.

Problémový víťaz

Ak Vás pri mene Lora DiCarlo Company napadne, že to znie ako meno z veľmi lacného filmu iba pre dospelých, ste na správnej ceste. Ide o startup, ktorý aplikuje najnovšie technologické výdobytky na výrobu hračiek pre dospelých. Práve robotický masážny stroj Osé prihlásený do súťaže presvedčil porotu o svojej inovatívnosti a stal sa laureátom na inovatívnu cenu. Keď si organizátori z CTA uvedomili, že ide o erotickú pomôcku, zasiahli. Označili produkt za nemorálny, obscénny a neslušný. Ako sa oficiálne vyjadrili výrobok nezodpovedá žiadnej s kategórií a do súťaže nemal byť vôbec prijatý. Na základe toho, ho vyradili a cenu mu odobrali.

Ako som uviedol výstava a konferencia s ňou spojené sú pod ostrým drobnohľadom médií. Aj preto rozhodnutie organizátorov rezonovalo v médiách. Do diskusie sa zapojila intenzívne aj Lora Haddock, zakladateľka a riaditeľka spoločnosti Lora DiCarlo. Vo otvorenom liste zverejnenom na stránke firmy upozornila na nezrovnalosti v rozhodnutí CTA. Ako uviedla už v predchádzajúcich rokoch sa výstavy zúčastňovali aj firmy, ktoré pôsobia čiastočne alebo výlučne v oblasti sexbiznisu a ich účasť na výstave nebola z morálnych dôvodov obmedzená. V kategórii robotických výrobkov, v ktorej uspel robotický masážny výrobok Osé boli prihlásene také "robotické výrobky" ako robotický vysávač, robotický skateboard, robot pre nakupovanie alebo robotické hračky, čo vyvoláva rovnaké otázky o vhodnosti pre danú kategóriu. A pokiaľ ide o inovatívnosť firma argumentovala tým, že svoj produkt vyvíjala v spolupráci s Oregonskou štátnou univerzitou, ktorej robotické laboratórium je číslo štyri v rebríčku robotických školských laboratórií v USA. Výrobok obsahuje osem patentovaných riešení v oblasti strojárenstva, robotiky a bioniky.

Organizátori napokon tlaku verejnej mienky aj odborníkov podľahli a v máji rozhodli o vrátení ceny pre výrobok firmy Lora DiCarlo. Napokon sa firme podarilo prelomiť tabu v inovatívnych erotických pomôckach. V nasledujúcom roku na výstave firma predstavila ďalšie dve robotické pomôcky, ktoré využívali najnovšie technologické poznatky pri erotických pomôckach. Onda a Baci sa tiež prihlásili do súťaže o inovatívny produktu. Tentokrát však organizátor rozhodol, že tento druh výrobkov pre dospelých bude zaradený do kategórie zdravie a wellness.

Prečo je tento prípad poučný?

Nuž s tohto príbehu si môžeme zobrať viacero poučení. Jedným poučením je potreba dôkladného zváženia kritérií. Striktné kritériá obmedzujú prístup a tým aj dosah hodnotenia na cieľovú skupinu. Naopak príliš voľné kritéria umožňujú uchádzať sa aj výrobkom, s ktorými nemusíme byť stotožnení.

Druhý efekt je marketingový. Diskusia, ktorá vznikla okolo odobratia a následného vrátenia ceny vyvolala všeobecný záujem, ktorý firme pomohol pri uvádzaní výrobku na trhu. Ako uviedli prvý mesiac po uvedení na trhu dosiahla pomôcka obrat 3 mln. USD, čo je začínajúci startup predstavuje úžasné výsledky. Časť z toho môžeme prirátať aj pridanej hodnote, ktorú vo vnímaní spotrebiteľov získala firma vďaka získaniu ceny na veľtrhu a inovatívnosti pri búraní zaužívaných predstáv o erotických pomôckach.

Zdroj:

Sissy Cao: Controversial Sex Toy That Rattled CES 2019 Returns With New Products. Dostupné na https://observer.com/2020/01/ces-2020-sex-toy-award-lora-decarlo-gadget/  (stiahnuté 9.11.2021)

Jen Copestake CES 2019: 'Award-winning' sex toy for women withdrawn from show Dostupné na https://www.bbc.com/news/technology-46809807  (stiahnuté 9.11.2021) 

BBC: CES 2019: Sex toy reawarded robotics prize Dostupné na https://www.bbc.com/news/technology-48200118  (stiahnuté 9.11.2021)

CTA: The Global impact of CES. Dostupné na https://www.ces.tech/Media/ces-media-kit.aspx  (stiahnuté 9.11.2021)

Lora DICarlo: Open letter to CES. Dostupné na https://loradicarlo.com/blog/open-letter-to-ces/ (stiahnuté 9.11.2021)