google-site-verification=akcvkX6-AQvLqJF_y0HRZdPlQ63_LV57sRf7rhYL_yA

O zelenej princezne, ktorá nepomáha ekológii.

04.10.2021
Prírodná vlasová kozmetika

Má všetko čo mám mať a napriek tomu nedokáže nikoho zaujať. Je atraktívna a má presne to, čo sa ľuďom páči. Rodičia sa o ňu starajú, má staršieho brata, ktorý ju chráni a pomáha jej. Rodičia do nej investujú a chvália sa ňou všade kde sa dá. Aj vďaka tomu o nej veľa ľudí vie a často sa objavuje v mediálnom priestore.

Napriek tomu aj keď je už dospelá vo svojich 24 rokoch nie je schopná sa osamostatniť a nájsť si vhodných partnerov. Stále je závislá na podpore rodičov, ktorí jej z času na čas dohodnú "rande". Každý jej partner ju zneužije a potom opustí.

Nehovoríme o žiadnej osobe, hovoríme o Národnej značke- Environmentálne vhodný produkt. Ak Vás len trochu zaujíma ekológia, ochrana životného prostredia a prírody, určite ste o nej počuli a určite ste videli jej logo. Ale buďme úprimní.

Už sme sa stretli s produktom, ktorý by bol takouto značkou označený?

Nedivte sa, ak Vaša odpoveď znie NIE. Značka si nezaslúži ani vlastnú doménu a oficiálnym odkazom je štvrtá úroveň v rámci Slovenskej agentúry životného prostredia Momentálne podľa Registra má značku oprávnenie používať 44 výrobkov. Ide o sorpčné materiály firmy JOHAN ENVIRO s.r.o., cementárenské výrobky z Cementárne Turňa nad Bodvou / a rôzne výrobky firmy Maccaferri Central Europe s.r.o. 

Že tieto výrobky nepatria do Vášho bežného nákupného košíka? Nevadí! Veď to tie firmy vedia a pri zbežnom preskúmaní ich produktových stránok na internete zistíte, že pri týchto produktoch oprávnenia používať značku EVP radšej ani nespomínajú. Na doplnenie uvedieme že Maccaferri pri niektorých produktoch spomína iné environmentálne zamerané hodnotenie EPD.

Environmentálne vhodný produkt je hodnotenie, ktoré dosiahlo podľa našich kritérií takmer najvyššie hodnotenie - 14 bodov a úroveň veľmi odporúčané. Pretože ide o riešenie štátu jeho hodnovernosť a overiteľnosť údajov je vysoká. Bod sme ubrali s hodnotenia dosahu na zákazníka, pretože snaha nepôsobiť komerčne je v prípade označenia takmer strategická. Takmer je dilema, či firmy, ktoré sa o značku uchádzajú chváliť za prejavené environmentálne správanie, alebo skôr haniť, že umožňujú naplniť "ministerské úlohy", bez toho aby snáď vzniklo niečo pre životné prostredie prospešné.

Nejde o pocit, ktorý vznikol teraz. Už pred 20 rokmi som v doktorandskej práci mapoval marketingové aktivity na podporu environmentálnych produktov. Už vtedy výrobkov so značkou EVP nebolo možné nájsť v ich produktových katalógoch alebo išlo o produkty vzdialené od spotrebiteľského trhu. Ako akademik som bol celé tie roky v dileme medzi kritickým postojom k spôsobu realizácie označenia a uvedomelým chápaním prínosu takéhoto hodnotenia. Už nie je dôvod mať tieto obmedzenia.

Aby som zhrnul. Environmentálne vhodný produkt je určite niečo, čo má zmysel. Patrí do skupiny hodnotení, ktoré reálne informujú o produktoch lepších pre životné prostredie ako sú konkurenčné produkty. Na rozdiel od iných značiek, ktoré ešte budeme neskôr, však pre životné prostredie moc nerobí. Hlavne preto, že existuje skôr v snoch, alebo skôr povedané v ministerských dokumentoch ako v reálnom živote. Ale dúfajme, že sa niekedy budete mať možnosť s ňou stretnúť aj keď pôjdete do obyčajného obchodu. A odporúčame potom túto značku zobrať intenzívne do úvahy.