google-site-verification=akcvkX6-AQvLqJF_y0HRZdPlQ63_LV57sRf7rhYL_yA

BestBuy - šikovný marketing kvality

20.10.2021

Systém BestBuy ste už určite videli. Viceré obchodné reťazce ho využili alebo využívajú vo svojej komunikačnje stratégii. Viete čo prináša a čo znamená? 

To tohto hodnotenia som sa trošku bránil pustiť. Predsa len hodnotenie 6/15 a neodporúčanie systému asi nie je ten "komerčný" trik, ktorý mi priláka na stránku komerčných partnerov. Keď sa však objavili bilboardy a reklamy, kde sa BestBuy využíva, musel som reagovať. Je pravda, že by som rád zo systému informovania získal aj nejaký príjem, ale asi nie za cenu predávania vlastných postojov. Navyše samo osebe hodnotenie nemusí byť kritické, pretože pre každého je dôležitý iný aspekt. Nuž a veľko výhodou bolo aj to, že som hodnotenie BesBuy už pred niekoľkými rokmi hodnotil.

Hodnotenie na tejto stránke posudzuje systémy hodnotenie z pohľadu vplyvu na kvalitu produktov. Systém BestBuy nemá ambície posudzovať kvalitu produktov a ani nikde v dostupných podkladoch sa takto nevyjadruje. V tomto smere hrá s užívateľom a spotrebiteľom čistú hru. O tom, či využitie systému v marketingu zodpovedá deklarovaným informáciám, by sa dalo polemizovať. Nedostatkom systému (a v hodnotení sme to zohľadnili) je skôr to, že nikde nedeklaruje, akým spôsobom overuje a kontroluje to, či použitie jej loga a ceny je v súlade s filozofiou a deklarovanými parametrami hodnotenia.

Ako efektívne využiť BestBuy?

BestBuy hodnotí na základe spotrebiteľského prieskumu vnímanie hodnoty ponúkaných produktov a služieb. Hodnotou je v tomto prípade nie kvalita ako taká ale vnímanie vzťahu medzi kvalitou a predajnou cenou produktov.

S toho je z marketingového pohľadu zrejmé, že tento systém asi nie je úplne efektívny pri prémiových produktoch a produktov z vyššej cenovej relácie. Naopak spôsob, akým napríklad využíval v svojej komunikácii Lidl je efektívnym spôsobom použitia tohto ocenenia. Cieľom ich komunikácie bolo presvedčiť, že nízka cena ich produktov neznamená automaticky nižšiu kvalitu. Navyše zákazníci v strednom segmente získali overený fakt, že voľba produktov tejto firmy je efektívnou voľbou aj pre nich.

Samozrejme získať cenu BestBuy nie je automatické. Ako sme spomínali do hodnotenia sa neprihlasuje a firma deklaruje nezávislosť prieskumu. Aj charakter hodnotenia, ktoré je celotrhové nahráva viac veľkými hráčom. Aj pri nich však

Pre koho je BestBuy?

Hodnotenie neodporúčané neznamená, že neexistujú spotrebitelia, pre ktorých by BestBuy bolo pomocou pri výbere z ponuky tovarov a služieb. Spotrebitelia, ktorý marketingového programy označujú ako late majority alebo laggards (neskorá väčšina resp. opozdilci) privítajú označenie, ktoré ich upozorňuje na odskúšané a pritom efektívne riešenia.

V tejto skupine delenia má významný podiel aj skupina spotrebiteľov zameraná na efektívne riešenia, v ktorej dominujú hodnotové chápanie kvality. Pre týchto spotrebiteľov je BestBuy ideálnym spôsobom ako zistiť hodnotovo orientovanú ponuku na domácom trhu. V našom modeli klasifikácie spotrebiteľov sa títo spotrebitelia nachádzajú v skupine fashionistov. Odskúšané, trhovo známe a na trhu prijímané produkty, ktoré majú šancu získať ocenenie BestBuy sú pre túto kategóriu prioritne vnímané ako kvalitné produkty. A práve u takýchto ľudí hodnotenie zarezonuje.